یکی از نمایشگاه های مهم که به تازگی در پایتخت گشایش یافته نمایشگاه “رویکرد ها و گرایش ها در هنر معاصر ایران” است که با ارائه آثاری از ۴۰ هنرمند جوان و نسل میانی زوایایی متنوع از جریان های هنری را بازتاب می دهند.

فراوری- بخش هنری تبیان

رویکرد ها و گرایش ها در هنر معاصر ایران

حضور آثار نام‌های شاخص، نمونه‌های موفق از آثار این هنرمندان شناخته‌شده و البته تنوع چشمگیر از جریان‌های مختلف هنری، وجهی خاص به این رویداد بخشیده است.

زهرا گلشن – مدیر موسسه فرهنگ و هنر ماندگار – که برگزارکننده این نمایشگاه است، گفت: هنر معاصر ایران به پیش‌روترین هنر ایران در عرصه بین‌المللی تبدیل شده و شایسته است نمایشگاه‌هایی با رویکردهای پژوهشی روند حرکتی آن را به تحلیل و واکاوی بنشینند. موسسه فرهنگ و هنر ماندگار که به تازگی متولد شده است، قصد دارد گام‌های جدی در این زمینه بردارد.

فرناز محمدی – نمایشگاه گردان این رویداد – نیز اظهار کرد: بسیار سخت بود که بتوانیم چکیده‌ای از هنرمندان با رویکردهای معاصر را نشان دهیم. در واقع هیچ نمایشگاهی نمی‌تواند ادعا کند می‌تواند در یک نمایش همه داشته‌های هنر معاصر ایران را ارائه کند، اما احتمالا ما توانستیم برش‌هایی از پرقدرت‌ترین جریان‌های هنری این روزهای هنر معاصر کشور را اینجا گرد هم آوریم.

رویکرد ها و گرایش ها در هنر معاصر ایران

او ادامه داد: ما در این نمایشگاه، آثار مجسمه‌سازان را هم در کنار نقاش‌ها نمایش دادیم. این اتفاق خوشایندی است که رخ داده است و البته باید بگویم در کنار همه این‌ها من به ابعاد دیگری هم فکر می‌کردم.

کیوریتور این نمایشگاه گفت: از آنجا که پایان‌نامه من اقتصاد هنر بوده، خواستم جریان شکننده اقتصاد هنر را در حد توان این نمایشگاه به حرکت درآورم. این هنرمندان نمونه‌های شاخصی هستند که در این سال‌ها آثارشان رشد داشته و در روزهایی که به دلایل مختلف ممکن است مارکت هنر شاهد افتی شده باشد، خواستم بازار هنر را محک دوباره‌ای بزنیم. از این منظر در واقع من هنرمندانی را در اولویت قرار دادم که قیمت آثارشان ثبات بیشتری دارند، اما به حتم در دورهای بعدی این نمایشگاه از سایر هنرمندان هم دعوت خواهد شد.

محمدی همچنین گفت: بسیاری از این هنرمندان برای این نمایشگاه اثر ویژه‌ای خلق کردند اما برخی نیز هم این آثار را با ادیشن‌های مختلف پیشتر به نمایش در آورده‌اند. یکی از ویژگی‌های دیگر این نمایشگاه حضور محمدرضا یزدی است که در طبقه اول یک اثر عظیم از این مجسمه‌ساز کار شده است و چند ماه بر روی این پروژه کار کرده است تا بتواند به این نمایشگاه برساند و جالب بودن این اثر در آن است که ما اثری را که مختص به فضای کل مجموعه پردیس است به نمایش در آوردیم. “

محمدی عنوان کرد: بدون شک نواقصی در این نمایشگاه وجود دارد و من تلاش می‌کنم برای سال‌های آتی آثار افرادی را که جا مانده‌اند به نمایش در بیاوریم و ما در یک دوره‌بندی قصد داریم آثار متعددی را به نمایش در بیاوریم 

حضور چهره های سرشناس 

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود. وی درباره این نمایشگاه گفت: آثار این نمایشگاه و استقبال از آن در محفل گرمی که هم هنرمندان و هم بازدیدکنندگان رقم زدند برای من قابل تامل و البته بسیار جذاب بود.

رویکرد ها و گرایش ها در هنر معاصر ایران

او ادامه داد: این که در این نمایشگاه آثار هنرمندان جوان و یا نسل‌های دوم و سوم هنر معاصر به نمایش در آمده، برای من جای بسی خرسندی دارد و نگاه کردن به این آثار که هرکدام بیانگر رویکرد و نگرشی خاص هم به جهان است و هم به هنر، به خوبی تفاوت و گستره نظام فکری و بصری هنرمندان را به تصویر می‌کشید. 

هرچند این نمایشگاه، حتی به عقیده خود برگزارکنندگان آن، نمایشگاه کامل و جامعی نیست و جای آثار بسیاری از هنرمندان در آن خالی است؛ اما این نمایشگاه می‌تواند طی سال‌های آتی با ارائه چشم‌اندازهای نوین و گسترده‌تری فضایی نمایشگاهی/ پژوهشی به وجود بیاورد که در آن به صورت محسوس‌تری روند حرکت و شکل‌گیری هنر و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران قابل مشاهده باشد.

این مجموعه با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران گرد هم آمده و بنا دارد ضمن نشان دادن بخش‌هایی پرقدرت از رویکردهای متنوع در هنر معاصر ایران و ارائه آثار قابل تامل و تماشایی، زمینه پژوهش و جست‌وجویی هرچند گذرا برای علاقه‌مندان به هنر فراهم آورد.این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: این رویدادها باید اتفاق بیافتد تا بتوانیم درک بهتری از شرایط، فضا و روند فکری و هنری، هنرمندان به خصوص هنرمندان نسل جوان‌مان داشته باشیم و از این منظر وجه پژوهشی این نمایشگاه‌ها اهمیت دارد.

رویکرد ها و گرایش ها در هنر معاصر ایران

خسرو سینایی کارگردان سینما که از این نمایشگاه دیدن کرده گفت: برخی رویدادها هستند که صرف برگزاری آن اهمیت دارد. این رویدادها اگر چه ناقص باشند و نتوانند به صورت کامل تفکری را دنبال کنند و یا بسط بدهند، اما می‌توانند زمینه‌ساز یا آغازگر یک اتفاق مهم‌تر باشند که در ادامه مسیر رخ می‌دهند.

او ادامه داد: من معتقدم در بازدید از این نمایشگاه‌ها نباید زیاد سراغ جزئیات برویم و بخواهیم درباره آثار صحبت کنیم و این که دائم به این بپردازیم که آیا این اثر در دایره هنر معاصر می‌گنجد یا نه و یا این آثار می‌توانند بیانگر عنوان این نمایشگاه باشند یا نه؟ بلکه همین که این نمایشگاه برگزار می‌شود به ذات اهمیت دارد. 

این کارگردان سینما گفت: در این روزگار، ما هر چقدر که بتوانیم رویداد هنری ایجاد کنیم، مثبت است و فرقی نمی‌کند که ماهیت آن چیست به نظرم باید بیشتر درباره نفس رویدادها و ضرورت برگزاری این رویدادها بحث شود و انعکاس پیدا کند، چرا که هنر از این دریچه برای مردم مهم می‌شود. 

امیرعبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز درباره این نمایشگاه گفت: وقتی از هنر معاصر صحبت می‌کنیم به معنای عام، باید هم دوره زمانی آن را از منظر تاریخی بسنجیم و هم به شاخه‌های مختلفی که منعکس‌کننده رویکردهای وابسته به این تاریخ است را بسنجیم.

رویکرد ها و گرایش ها در هنر معاصر ایران

او ادامه داد: اگر این اتفاق به درستی درک شود و ما بتوانیم فضای پژوهشی مناسبی را ایجاد کنیم، می‌توانیم به واسطه این دست نمایشگاه‌ها بستر آموزشی نیز ایجاد کنیم. 

مدیر هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: این نمایشگاه به صورت فشرده‌ای رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران را عرضه کرده است و علیرغم همه پتانسیل‌هایی که دارد به واقع نمی‌تواند نمایشگاه کاملی برای بررسی رویکردها باشد و نیاز دارد که کیوریتورها به نگاهی دوره‌ای و نسل به نسل شرایطی را برای بررسی دقیق‌تر این رویدادها به وجود بیاورند.

عبدالحسینی گفت: ما در رویداد تنها به دو شاخه در هنر معاصر می‌پردازیم که به نظر اگر در حوزه تجسمی ورود کنیم این رویکردها را باید به شاخه‌های گسترده‌ای که این روزها فضای تجسمی را تشکیل داده تعمیم دهیم. 

رویکرد ها و گرایش ها در هنر معاصر ایران

در امتداد این مسیر آثار هنرمندانی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد که در سال‌های اخیر چه در فضای هنری و چه در فضای اقتصادی به بازار و جایگاه قابل توجهی رسیده‌اند و بیشتر اسامی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هنرمندانی شناخته شده و صاحب سبک هستند.

برایند کلی نمایشگاه

هرچند این نمایشگاه، حتی به عقیده خود برگزارکنندگان آن، نمایشگاه کامل و جامعی نیست و جای آثار بسیاری از هنرمندان در آن خالی است؛ اما این نمایشگاه می‌تواند طی سال‌های آتی با ارائه چشم‌اندازهای نوین و گسترده‌تری فضایی نمایشگاهی/ پژوهشی به وجود بیاورد که در آن به صورت محسوس‌تری روند حرکت و شکل‌گیری هنر و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران قابل مشاهده باشد.

رویکرد ها و گرایش ها در هنر معاصر ایران

در  نمایشگاه “رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران” آثاری به نمایش در آمده‌اند که هم به لحاظ تکنیک و نوع برخورد هنرمند با خود متریال و هم از لحاظ محتوایی و رابطه آن با تکنیک و ساختار اثر به گونه‌ای رویکردهایی معاصر را در خود گنجانده‌اند. آثاری که بنا بر ذهنیت هنرمند و نوع رابطه‌اش با موضوعات و مفهوم‌های معاصر از دریچه تابلوها و مجسمه‌ها بروز کرده است.

این آثار در طیف‌های مختلف فیگوراتیو و آبستره فضاهای متفاوتی را به تصویر می‌کشند. در این نمایشگاه نقاشی‌هایی رئالیستی و واقع‌گرا که در آن هنرمند به بازنمایی یک پرتره بسنده کرده به چشم خورد و از طرفی تابلوهایی نیز وجود دارد که در آن به نوعی فضاهای انتزاعی با توجه به قابلیت‌های مدیوم‌های هنری به وجود آمده است. 

در این نمایشگاه آثار پویا آریان‌پور، نسیم ابوالقاسم، شهریار احمدی، مسعود اخوان‌جم، مریم اشکانیان، امیرحسین بیانی، مجتبی تاجیک، مونا پاد، مهدیه پازوکی، مرتضی پورحسینی، آرمین پورفهیمی، بهناز جلالی، وحید چمانی، شیما خشخاشی، سلمان خوشرو، فرناز ربیعی‌جاه، آزاده رزاق‌دوست، روشنا رستمی، حامد رشتیان، لیلی رشیدی، بابک روشنی‌نژاد، کامبیز صبری، نسترن صفایی، طاهره صمدی‌طاری، قدرت‌الله عاقلی، کیوان عسگری، سمیرا علیخان‌زاده، زهرا قیاسی، بهنام کامرانی، کورش گلناری، یسری مجتهدی، احمد مرشدلو، مانلی منوچهری، نزار موسوی‌نیا، نگار نادری‌پور، بنفشه همتی، بیتا وکیلی، لیلا ویسمه، الهه یزدانیان و محمدرضا یزدی به‌نمایش درآمده است.

این نمایشگاه تا ۱۹ خرداد در پردیس سینما گالری ملت برپاست.


منابع: هنرآنلاین/ایسنا

منبع
اشتراک گذاری
تمامی حقوق مطالب و قالب برای مجله سرگرمی بست بک محفوظ است.