پیمان قاسمخانی

سال ۱۳۷۰ برای گذراندن دوره فیلمنامه نویسی به مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس رفت؛ سیف الله داد یکی از اساتیدش بود که بعدها پایان نامه اش را از او خرید؛ فیلمنامه ای که نتیجه اش فیلم «من زمین را دوسن دارم» شد. به این ترتیب اولین فعالیت جدی قاسمخانی اتفاق افتاد. 

پیمان قاسمخانی بیشتر با نوشته هایش شناخته می شود و نویسندگی حرفه اصلی او است. در طول این سالها بازیگری را هم چندین مرتبه تجربه کرده اما ظاهرا رابطه چندان خوبی با بازیگری ندارد.

از بین شخصیت هایی که در داستان هایش خلق کرده؛ شخصیت‌ مهران مدیری در سریال «شب‌های برره»، رضا مارمولک با بازی پرویز پرستویی در فیلم «مارمولک»، خانم دارابی با بازی ویشکا آسایش در فیلم «ورود آقایان ممنوع» و فرشاد در «سن‌پطرزبورگ» را بیشتر دوست دارد. 

بعد از نویسندگی سراغ بازیگری رفت که حاصل آن بازی در سه فیلم سینمایی «عاشقانه»، «سن پترزبورگ» و «طبقه حساس» شد. اما بازیگری چندان باب میل اش نبود و در همین سه فیلم سینمایی خلاصه شد.

اولین حضور سینمایی پیمان قاسمخانی در مقام نویسنده برای فیلم «من زمین را دوست دارم» بود؛ فیلمی که به عقیده خودش خنده دار نبود. کار بعدی اش با رسول صدرعاملی همراه شد و به عنوان یکی از نویسندگان فیلم «دختری با کفشهای کتانی» با او همکاری داشت

 در گفتگویی یکی از علت های ساخته نشدن بخش دوم «سن پترزبورگ» را مایل نبودن به بازی خودش در فیلم می داند و درباره بازیگری می گوید: «کلا بازیگری برایم سخت است. یعنی اینکه فکر کنم باید ساعات طولانی از روز باید بروم و در یک جمع شلوغی قرار بگیرم آن هم دو ماه یا سه ماه واقعا من را از این کار پس می‌زند. شاید خیلی‌ها  این تجربه را دوست داشته باشند ولی من واقعا دوست ندارم.»

قاسمخانی با تجربیاتی که در نویسندگی و بازیگری کسب کرد حالا اولین تجربه کارگردانی اش به ثمر رسیده و در همین چند روزی که فیلم اش اکران شده فروش نسبتا خوبی را پشت سرگذاشته؛ او هم مانند خیلی دیگر از سینماگرانی که با حرفه هایی غیر از کارگردانی وارد سینما شدند تا روزی کارگردانی را تجربه کنند، از علاقه اش به کارگردانی می گوید و اینکه به نیت کارگردانی وارد سینما شده است: «من از بدو ورودم به سینما علاقه به کارگردانی داشتم. اگر مصاحبه‌های بیست سال پیش من را بخوانید متوجه می‌شوید که به نیت کارگردانی وارد سینما شدم. منتهی در طول راه تنبل شدم و عقب افتادم و به‌کلی ماجرا یادم رفت. هدف من این است فیلمی بسازم که تماشاگر با دیدنش حالش خوب شود.»

اگر فعالیت های پیمان قاسمخانی را به دو بخش تلویزیونی و سینمایی تقسیم کنیم در هر دو بخش کارهای متعددی داشته که بیشتر آنها از کارهای پرمخاطب است. همراهی قاسمخانی با دیگر هنرمندان معمولا بهانه ای برای موفقیت بیشتر بوده.

ماحصل تجربه نویسندگی، بازیگری و کارگردانی قاسمخانی را در سینما و تلویزیون می خوانید:

پیمان قاسمخانی

 قاسمخانی در تلویزیون

مهم ترین فعالیت پیمان قاسمخانی در تلویزیون عنوان سرپرست نویسندگان است که در کارهای متعددی انجام آن را برعهده داشته و تقریبا در همه موارد با کمی بالا و پایین برگ برنده ای برای موفقیت کارگردان و اثر بوده. در کارهایی که تیم نویسنده بجای یک نویسنده حضور دارند یكدست‌سازی شخصیت‌ها و نظارت بر تمام متن هایی که برای قسمت های مختلف نوشته می شود بر عهده سرپرست است. قاسمخانی سرپرستی را اینطور تعریف می کند: «نخ تسبیح‌های كمرنگ و زیرین داستان به دست سرپرست است. فرض كنید دو شخصیت هستند كه به یكدیگر علاقه‌مند هستند، تنظیم روابط اینها برای طبیعی درآمدن داستان برعهده سرپرست است و البته گاهی اوقات بازنویسی.» 

قاسمخانی در داستانش سراغ ایده های تازه و جذاب می رود؛ هرچند در مواردی او متهم به کپی کاری از آثار خارجی شده اما معمولا به خوبی توانسته از یک ایده بیگانه اثری جذاب خلق کند.

*در پاورچین روستایی تخیلی به نام برره معرفی شد که در «شب‌های برره» هم دنبال شد. تکه کلام های این مجموعه تا مدت‌ها بین مردم طرفدار داشت، بعضی از این کلمات مثل پاچه خواری به قدری جا افتاد که همچنان هم استفاده می شود. 

*ایده «مرد هزار چهره» را از کتابی به نام «پخمه» نوشته «عزیز نسیم» آورده؛ داستانی درباره آدمی که ناخواسته در موقعیت های مختلف و ناجوری قرار می گیرد و مدام او را با آدم های دیگر اشتباه می گیرند.

*در «سریال مسافران» سراغ موجودات فضایی رفت؛ موجوداتی که می خواستند زمین را تصرف کنند. با وجود اینکه ایده ای نو داشت اما در بین سایر سریال هایی که قاسمخانی نویسندگی اش را برعهده داشته کمتر موفق بود.

*سریال «پژمان» با چهره و نام یک شخصیت حقیقی در فوتبال مطرح شد؛ در این مجموعه تلویزیونی پژمان جمشیدی از بازیکنان فوتبال سابق تیم ملی ایران نقش خودش یعنی ستاره سابق پرسپولیس را بازی می‌کرد که برای چهارمین فصل متوالی با وجود تلاش فراوان، موفق نشده بود تیمی را برای خود پیدا کند. 

مشاور فیلمنامه: سریال شمعدونی (سروش صحت) ۱۳۹۳-۱۳۹۴ / سریال دزد و پلیس(سعید آقاخانی) ۱۳۹۱

سرپرست نویسندگان: سریال پژمان(سروش صحت) ۱۳۹۲/ ساختمان پزشکان (سروش صحت) ۱۳۸۹/ سریال مسافران (رامبد جوان) ۱۳۸۸/ سریال مرد هزار چهره (مهران مدیری) ۱۳۸۷/ سریال باغ مظفر (مهران مدیری) ۱۳۸۵/ سریال شب‌های برره (مهران مدیری) ۱۳۸۴/ سریال کمربندها را ببندیم(مهدی مظلومی) ۱۳۸۳/ سریال پاورچین (مهران مدیری)۱۳۸۱ 

نویسنده: سریال خانه ما(مسعود کرامتی) ۱۳۷۹/ سریال هتل( مرضیه برومند) ۱۳۷۷/ سریال گالری ۹(غلامرضا رمضانی) ۱۳۷۶

پیمان قاسمخانی

قاسمخانی در سینما

پیمان قاسمخانی در سینما هم مانند تلویزیون بیشتر به عنوان نویسنده فعالیت داشته؛ اما چند مورد بازیگری را هم تجربه کرده. کارگردانی تازه ترین و جدی ترین حضور قاسمخانی در سینما است. 

*اولین حضور سینمایی پیمان قاسمخانی در مقام نویسنده برای فیلم «من زمین را دوست دارم» بود؛ فیلمی که به عقیده خودش خنده دار نبود. کار بعدی اش با رسول صدرعاملی همراه شد و به عنوان یکی از نویسندگان فیلم «دختری با کفشهای کتانی» با او همکاری داشت. 

*«مارمولک» پر سروصدا ترین فلیمی بود که قاسمخانی در آن حضور داشت. فیلمی که بخاطر موضوع اش در زمان اکران با حواشی زیادی روبه رو شد. او برای فیلمنامه «مارمولک» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

*فیلم «مکس» هم از آثار همراه با حاشیه بود؛ داستان این فیلم از زمانی آغاز می شود كه به مناسبت سال گفتگوی تمدن ها،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم می گیرد تا یكی از موسیقیدانان ایرانی خارج از كشور را برای اجرای یك كنسرت، دعوت كند و…. .داستان بر مبنای كارهای این خواننده پیش می رود و تناقضهایی را به وجود می آورد كه سبب شكل گیری حوادثی طنز آمیز می شود. این فیلم بعد از ۶ سال از وزارت ارشاد مجوز گرفت.

*تجربه همزمان بازیگری و نویسندگی برای قاسمخانی در فیلم «سن پترزبورگ» اتفاق افتاد. قرار بود «سن پترزبورگ» فیلمی دو قسمتی باشد که ادامه پیدا نکرد. بنابراین دومین حضور بازیگری او در فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» اتفاق افتاد.

*رامبد جوان فیلم «ورود آقایان ممنوع» را با فیلمنامه قاسمخانی کارگردانی کرد. همراهی جوان و قاسمخانی نتیجه خوبی درپی داشت و در سال ۱۳۹۰دومین فیلم پرفروش سال شد. بعد از موفقیت قسمت اول صحبت هایی درباره ساخت قسمت دوم بود که تا الان خبری از آن نشده.

*«طبقه حساس» دومین همکاری قاسمخانی و کمال تبریزی بود که این هم مثل کار قبلی «مارمولک» بخاطر حساسیت هایی که داستان داشت با حاشیه هایی همراه بود. قاسمخانی زمان اکران «طبقه حساس» گفته بود اگر قرار باشد دوره ای خودش فیلمی بسازد، به طبقه حساس نزدیک‌تر خواهد بود. 

* اگر هدف نهایی قاسمخانی را به گفته خودش کارگردانی بدانیم، «خوب بد جلف» می تواند برای او شروع یک مسیر جدید و جدی تر باشد. فیلمی که علاوه بر نویسندگی، کارگردانی هم کرده. ابتدا قرار بود تا فیلم در ادامه سریال «پژمان» باشد اما این روند کاملا تغییر کرد به طوری که کوچکترین نشانه‌ای از سریال «پژمان» در «خوب،بد، ‌جلف» دیده نمی‌شود. «خوب، بد، جلف» موفق شد در جشنواره امسال دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. با گذشت کمتر از یک هفته از اکران فیلم استقبال خوبی داشته و به نظر می رسد فروش بالایی داشته باشد.

نویسنده و کارگردان: فیلم خوب، بد، جلف ۱۳۹۵

نویسنده و بازیگر: فیلم طبقه حساس(کمال تبریزی) ۱۳۹۲/ فیلم سن پترزبورگ(بهروز افخمی) ۱۳۸۸

بازیگر: فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو(روح‌الله حجازی) /۱۳۹۱ / فیلم عاشقانه(علیرضا داودنژاد) ۱۳۷۴

نویسنده: فیلم ورود آقایان ممنوع(رامبد جوان) ۱۳۸۹/ فیلم نقاب(کاظم راست گفتار) ۱۳۸۳/ فیلم مکس(سامان مقدم) ۱۳۸۳/ فیلم مارمولک(کمال تبریزی) ۱۳۸۳/ فیلم نان و عشق و موتور ۱۰۰۰(ابوالحسن داوودی) ۱۳۸۰/ فیلم من زمین را دوست دارم(ابوالحسن داودی) ۱۳۷۲/ فیلم دختری با کفشهای کتانی، یکی از نویسندگان(رسول صدر عاملی) ۱۳۷۷

بازنویسی فیلمنامه: فیلم بوی خوش زندگی(ابوالحسن داوودی) ۱۳۷۳

مشاور فیلمنامه: فیلم شیش و بش(بهمن گودرزی) ۱۳۸۹

گذری از شبکه نمایش خانگی و تئاتر

عنوان مشاور فیلمنامه در سریال ساخت ایران (محمد حسین لطیفی)  و سرپرست نویسندگان در مجموعه گنج مظفر(مهران مدیری) در شبکه نمایش خانگی و حضور در تئاتر «دور همی زنان شکسپیر» به کارگردانی بهاره رهنما به عنوان مشاور متن و تئاتر «آرسنیک و تور کهنه» به عنوان مشاور کارگردان از دیگر فعالیت های قاسمخانی است.

 


منبع
اشتراک گذاری
تمامی حقوق مطالب و قالب برای مجله سرگرمی بست بک محفوظ است.